What I see Is What You Get

★ sas schilten fotografie ★

What I see Is
What You Get

★ sas schilten fotografie ★

Dagelijkse Kost(en)

fotografie ★ sas schilten
De voedselbank is het gezicht van de hedendaagse armoede,
het bestaan ervan mag geen vanzelfsprekendheid worden.

Wist je trouwens dat er

vrijwilligers werkzaam zijn bij

lokale voedselbanken en wekelijks

voedselpakketten uitdelen aan

mensen die in armoede leven in Nederland?

 

en dan zijn er nog veel mensen die wel voor de voedselbank in aanmerking zouden komen, maar zich niet melden voor een voedselpakket.
(Cijfers voedselbanken nederland 2016)

Klik op een foto voor de vergroting en met de
pijltjes-toetsen of een muisklik kun je (zonder tekst) door de fotoserie heen bladeren.

De foto’s zijn gemaakt op verschillende locaties zoals het voedselbank distributiecentrum in Eindhoven en de 5 wijk-uitdeelpunten in de stad, maar ook de HCCP ruimte in Oss (voedselhygiene code), waar vlees en kaas mag worden gesneden tot kleine porties. Ook beeld van de Super Sociaal Supermarkt in Helmond, zij hanteren een ander systeem dan dat voedselbanken nederland dat doet.

Zij kopen hun voorraad in en in hun sociale supermarkt kunnen mensen “gewoon” boodschappen doen met korting tot 90%. Voor de omliggende dorpen rijdt een oude SRVwagen rond om de mensen in de gelegenheid te stellen hun benodigde boodschappen lokaal te doen.
(foto’s op website  zijn gemaakt in 2015 tm 2018 – boekje onder- in 2015)

boekje Dagelijkse Kost(en) | Sas Schilten Fotografie

Fotoboekje: Dagelijkse Kost(en)
uitgebracht in eigen beheer                        (18-12-2015)
oplage 500 stuks – 16 paginas/32 fotos

“De voedselbank ; het gezicht van de heersende armoede en verspilling.”

De dagelijkse kost, de vrije keuze voor onze maaltijd. Boodschappen doen is intussen uitgegroeid tot een beleving. XL supermarkten met verspleinen, foodhallen en speciale markten. Eten is altijd en overal om ons heen. 
Helaas is het voor veel mensen niet vanzelfsprekend om die dagelijkse keuze te kunnen maken.
 De groei van  de voedselbanken laat de armoede in nederland zien. In de afgelopen jaren zijn de voedselbanken uitgegroeid tot een groot logistiek bedrijf dat volledig rust op de schouders van vrijwilligers.

Boekje is verkrijgbaar in de webshop

Armoede in Nederland

Hoe is het mogelijk dat in een welvarend land als Nederland bijna anderhalf miljoen mensen rond de armoedegrens leven en dat 1 op de 9 kinderen in armoede opgroeit. Armoede betekent zoveel meer dan “simpelweg” geldproblemen hebben. Het veroorzaakt stress, ziekte, sociale uitsluiting, bovendien kunnen mensen tot 8 jaar eerder sterven als ze langdurig in armoede leven.

en de voedselbanken

Al in 2002 ontstond het eerste initiatief voor de voedselbank en intussen zijn we het bestaan ervan normaal gaan vinden en precies daar schuilt een gevaar. Doordat velen de voedselbank als oplossing zijn gaan zien verstomd het debat rondom armoede en de belofte van de politiek, (bij monde van Wouter Bos 2006), dat de voedselbanken geen 4 jaar zouden bestaan is een leugen gebleken.

Voedselbanken in Nederland

De staat verschuilt zich achter ruim 10.000 vrijwilligers die zich dagelijks, zonder enige betaling, inzetten bij voedselbanken die intussen zijn uitgegroeid tot een enorm logistiek bedrijf dat zo’n 90.000 mensen voedselhulp verstrekt.

Hierdoor lijkt de oplossing gevonden, maar uiteindelijk is de voedselbank slechts een doekje voor het bloeden gedragen door mensen die uit moreel besef elkaar een helpende hand uitsteken.

De groei die de vrijwilligers van de voedselbank hebben doorgemaakt is enorm. De vindingrijkheid en kracht om zich op basis van giften en vrijwilligerswerk op te werken tot een serieus en groot logistiek bedrijf getuigd van de noodzaak van het bestaan.

Een bestaan die we eigenlijk al veel te lang voor lief nemen,
armoede is een groot (deels onzichtbaar) probleem en zou structureel aangepakt moeten worden.

en de beeldvorming in de media.

De voedselbank is misschien wel het enige grote bedrijf zonder marketing budget en zijn ze daarmee afhankelijk van de beeldvorming in de media. Als we iets lezen over armoede of de voedselbank bladeren we vaak snel weer snel door. Door het enorme nieuws en beeldaanbod scannen onze ogen pagina’s heel snel terwijl je hersenen de inhoud in een flits in een hokje plaatsen… ken ik al, heb ik al eens gezien, heb ik al een mening over en zo bladeren we snel weer door om het onderwerp weer snel te vergeten.

Om te proberen om deze inwendige scanner te laten haperen wilde ik beelden van de voedselbank maken die in eerste instantie niet helemaal stroken met het beeld dat we veelvuldig in de media tegenkomen..
Mijn beelden zijn afstandelijk, kleurrijk en af en toe met een knipoog, als vreemde scenes als in een stripverhaal, maar dan gehaald uit de realiteit. Ik hoop dat door deze aanpak mensen niet automatisch doorbladeren of eraan voorbij lopen, maar ze getriggerd worden om 2x te kijken en daardoor te zien…, te zien wat het werkelijke verhaal achter deze beelden is.

0
    0
    Your Cart
    je mandje is leegterug naar shop
      Calculate Shipping