What I see Is What You Get

★ sas schilten fotografie ★

What I see Is
What You Get

★ sas schilten fotografie ★

Air Wind & Fire

Tussen heteluchtballonnen
fotografie ★ Sas Schilten
fotografie ★ Sas Schilten
Sinds de eerste bemande luchtballonvaart in 1783 is vliegen in een vliegtuig gewoon normaal geworden, zijn de eerste toeristische ruimtereizen een feit en kunnen we op onze telefoons navigeren via satellieten. Toch blijft een heteluchtballon iets bijzonders, iets romantisch en wordt ook vaak gebruikt in een afbeelding van een perfect moment.

Ik keek rond in de wereld van deze indrukwekkende en vrolijk gekleurde giganten en merkte als snel dat je veel geduld moet hebben. Wachten op de ochtend of avond met de juiste weersomstandigheden. Niet teveel en niet te weinig wind, geen regen of andere onvoorspelbaarheden. De piloot heeft een flinke opleiding achter de rug om dit allemaal goed te kunnen inschatten. Als er dan een “Go” door de piloot wordt gegeven om naar de opbouw locatie te gaan kan het voorkomen dat bij het uitladen en opzetten alsnog wordt besloten om de vaart niet te laten doorgaan. Maar als alle omstandigheden goed blijken dan is het plots flink aanpakken voor het team.
Uitleggen van de envelop (het deel dat zo herkenbaar is van de heteluchtballon), de mand klaar zetten, branders testen en dan volgt de koude en warme inflatie. Zodra de het geheel overeind komt door het stijgen van de warme lucht, stappen de passagiers in en niet kort daarop klikt de piloot met de Quick release het touw los waarmee het gevaarte aan de auto verankerd zit.
Al die tijd houdt de piloot de veiligheid goed in de gaten en zal zeker geen onnodige risico’s nemen, al is een vaart en landing uiteraard nooit geheel risicoloos. Ballonvaarders wensen elkaar dan ook ‘many happy landings’.

Voor deze serie ben ik meermaals met luchtballonteam Falcon Ballooning uit Valkenswaard mee op pad gegaan, heb ik een heteluchtballon fabriek bezocht, een luchtballon keuring gezien en op verschillende luchtballonfestivals geweest. Deze fotoserie is gemaakt in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland in 2023 en 2024.

Since the first manned hot-air balloon flight in 1783, flying in an airplane has become normal, the first tourist space trips have become a reality and we can navigate on our phones via satellites. Yet a hot-air balloon remains something special, something romantic and is often used in an image of a perfect moment.

I looked around in the world of these impressive and brightly colored giants and soon noticed that you have to have a lot of patience. Waiting for the morning or evening with the right weather conditions. Not too much and not too little wind, no rain or other unpredictability. The pilot has undergone extensive training to be able to assess all this properly.
If a “Go” is given by the pilot to go to the set-up location, it may happen that during unloading and set-up it is still decided not to continue the flight. But if all circumstances turn out to be good, then the team suddenly has to take action.
Laying out the envelope (the part that is so recognizable from the hot air balloon), preparing the basket, testing the burners and then the cold and hot inflation follows. As soon as the hot air starts to rize, the balloon comes upright ans the passengers can get in. Shortly afterwards the pilot uses the Quick Release to release the rope that anchors the hot-air balloon to the car.
All the while, the pilot keeps a close eye on safety and will certainly not take unnecessary risks, although a flight and landing is of course never completely risk-free.
Therefore balloonists often wish each other ‘many happy landings’.

I went out several times with hot air balloon team Falcon Ballooning from Valkenswaard (NL), visited a hot-air balloon factory, saw a hot-air balloon inspection and attended various hot-air balloon festivals. This photo series was made in Belgium, the Netherlands, France and Germany during 2023 and 2024.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door de gastvrijheid van team Falcon Ballooning en ondersteund met bijdrage uit het snelgeldfonds van Cultuur Eindhoven

Air Wind & Fire

Tussen heteluchtballonnen
Sinds de eerste bemande luchtballonvaart in 1783 is vliegen in een vliegtuig gewoon normaal geworden, zijn de eerste toeristische ruimtereizen een feit en kunnen we op onze telefoons navigeren via satellieten. Toch blijft een heteluchtballon iets bijzonders, iets romantisch en wordt ook vaak gebruikt in een afbeelding van een perfect moment.

Ik keek rond in de wereld van deze indrukwekkende en vrolijk gekleurde giganten en merkte als snel dat je veel geduld moet hebben. Wachten op de ochtend of avond met de juiste weersomstandigheden. Niet teveel en niet te weinig wind, geen regen of andere onvoorspelbaarheden. De piloot heeft een flinke opleiding achter de rug om dit allemaal goed te kunnen inschatten. Als er dan een “Go” door de piloot wordt gegeven om naar de opbouw locatie te gaan kan het voorkomen dat bij het uitladen en opzetten alsnog wordt besloten om de vaart niet te laten doorgaan. Maar als alle omstandigheden goed blijken dan is het plots flink aanpakken voor het team.
Uitleggen van de envelop (het deel dat zo herkenbaar is van de heteluchtballon), de mand klaar zetten, branders testen en dan volgt de koude en warme inflatie. Zodra de het geheel overeind komt door het stijgen van de warme lucht, stappen de passagiers in en niet kort daarop klikt de piloot met de Quick release het touw los waarmee het gevaarte aan de auto verankerd zit.
Al die tijd houdt de piloot de veiligheid goed in de gaten en zal zeker geen onnodige risico’s nemen, al is een vaart en landing uiteraard nooit geheel risicoloos. Ballonvaarders wensen elkaar dan ook ‘many happy landings’.

Voor deze serie ben ik meermaals met luchtballonteam Falcon Ballooning uit Valkenswaard mee op pad gegaan, heb ik een heteluchtballon fabriek bezocht, een luchtballon keuring gezien en op verschillende luchtballonfestivals geweest. Deze fotoserie is gemaakt in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland in 2023 en 2024.

Since the first manned hot-air balloon flight in 1783, flying in an airplane has become normal, the first tourist space trips have become a reality and we can navigate on our phones via satellites. Yet a hot-air balloon remains something special, something romantic and is often used in an image of a perfect moment.

I looked around in the world of these impressive and brightly colored giants and soon noticed that you have to have a lot of patience. Waiting for the morning or evening with the right weather conditions. Not too much and not too little wind, no rain or other unpredictability. The pilot has undergone extensive training to be able to assess all this properly.
If a “Go” is given by the pilot to go to the set-up location, it may happen that during unloading and set-up it is still decided not to continue the flight. But if all circumstances turn out to be good, then the team suddenly has to take action.
Laying out the envelope (the part that is so recognizable from the hot air balloon), preparing the basket, testing the burners and then the cold and hot inflation follows. As soon as the hot air starts to rize, the balloon comes upright ans the passengers can get in. Shortly afterwards the pilot uses the Quick Release to release the rope that anchors the hot-air balloon to the car.
All the while, the pilot keeps a close eye on safety and will certainly not take unnecessary risks, although a flight and landing is of course never completely risk-free.
Therefore balloonists often wish each other ‘many happy landings’.

I went out several times with hot air balloon team Falcon Ballooning from Valkenswaard (NL), visited a hot-air balloon factory, saw a hot-air balloon inspection and attended various hot-air balloon festivals. This photo series was made in Belgium, the Netherlands, France and Germany during 2023 and 2024.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door de gastvrijheid van team Falcon Ballooning en ondersteund met bijdrage uit het snelgeldfonds van Cultuur Eindhoven
0
    0
    Your Cart
    je mandje is leegterug naar shop
      Calculate Shipping